Alitalia wordt voor de derde keer in relatief korte tijd gered van de ondergang, de internationale kranten staan er bol van. De al meer dan twintig jaar verlieslijdende Italiaanse vliegtuigmaatschappij wordt gered door Benetton, de Italiaanse Spoorwegen en Delta Airlines. Alitalia is voor velen echter allang niet meer Italië’s grootste trots, maar eerder Italië’s grootste incubo, nachtmerrie. We verzamelden een aantal opvallende berichten uit de social media over deze voor velen omstreden deal.
Wil je de achtergronden lezen van de redding van Alitalia, lees dan het verhelderende artikel van Maarten Veeger voor RTLZ
Nieuw logo Alitalia
Er wordt de draak gestoken met Atlantia, de naam van de holding van Benetton die meedoet aan het reddingsplan voor Alitalia...
Restyling. #Alitalia@Alitalia @luigidimaio pic.twitter.com/T6rfHgPDpg
— Emiliano Carli (@EmilianoCarli) 16 juli 2019
United colors of Benetton
Wie herinnert zich niet die Benettonreclame van een kussende non en priester? Het liet toen ook al heel wat stof opwaaien.
UNITED COLORS OF BENETTON #Alitalia #Atlantia #DiMaio #Salvini pic.twitter.com/w8YV95KWcg
— papenella (@papenella) 15 juli 2019
De hoeveelheid staatssteun van de Italiaanse staatsholding IRI
Het is niet de eerste, tweede, maar ook niet derde keer dat Alitalia staatssteun krijgt... Sinds de regering Moro in 1975 is er om de paar jaar een salvataggio, redding, geweest van deze Italiaanse vliegtuigmaatschappij. Fa impressione, het maakt indruk... Om Alitalia tenere in vita, in leven te houden, zal de Italiaan meer belasting moeten betalen. Maar de vraag is of het slim is om Alitalia in handen te geven aan de Italiaanse Spoorwegen FS die zo het risico lopen alles kwijt te raken, een ondernemer die al failliet is gegaan (Delta) en Benetton die is aangesproken op zijn misfunctioneren als beheerder van de Italiaanse autostrade? [Alitalia wordt verantwoordelijk gehouden voor het instorten van de brug bij Genova]
Serie salvataggi #Alitalia fanno IMPRESSIONE.
Ammettiamo di esser disposti a pagare più tasse -perché è così- per tenerla in vita, ma è caso di darla a FS (che rischia di giocarsi tutto), a un imprenditore che è già fallito e a concessionaria di autostrade ricattata alla bisogna? pic.twitter.com/UmCmd7Amsw— Marco Leonardi (@marcoleonardi9) 14 juli 2019
Dalend marktaandeel Alitalia
De vraag is: moet je wel geld blijven pompen in een zinkend schip, of in dit geval neerstortende vliegtuigmaatschappij? Feit is dat Alitalia het verliest van lowcost airlines en, in eigen land, van de hogesnelheidstrein.
Secondo quasi tutti gli ultimi governi #Alitalia rappresenta un asset per il turismo, e per questo non va "svenduta" agli stranieri.
Non è così: lo spiego su @ilfoglio_it: https://t.co/4bOSSLt9guQui il colpo d'occhio: la % di passeggeri trasportati da Alitalia dal 1995 a oggi. pic.twitter.com/PSnb4r7SiM
— Lorenzo Borga (@borga_lor) 15 juli 2019
Petitie voor referendum einde Alitalia
Er zijn al heel wat mensen die vinden dat het maar eens afgelopen moet zijn met het mismanagement van Alitalia. Er dreigen rond de 1700 licenziamenti, ontslagen.
Grazie a @ChangeItalia che ha messo in evidenzia la mia petizione, siamo ora oltre 31 MILA persone che abbiamo firmato per dire #Basta sprechi per #Alitalia! Grazie anche a @istbrunoleoni @liberioltre @Piu_Europa @Phastidio @micheleboldrin @OGiannino @CarloStagnaro e tanti altri pic.twitter.com/FmosYIGLfB
— Andrea Giuricin (@AndreaGiuricin) 17 juli 2019
gepubliceerd op: 19-07-2019
Niet vergeten te bestellen voor vertrek!
- Milieusticker Duitsland of Blauwe milieusticker voor elektrische auto's Duitsland
- Vignet Zwitserland
- Witte kentekenplaat