Wie gewend is om met de auto naar Italië te reizen, breekt zich om de zoveel jaar het hoofd hoe de grootste opstoppingen en files te vermijden. Er zijn gelukkig aardig wat alternatieven als je op voorhand weet dat je voorkeursroute oponthoud gaat geven. Er zijn ook alternatieve routes als je hoe dan ook de tunnels naar Italië wilt mijden.
Om te beginnen heeft de keuze voor de route natuurlijk te maken met waar je moet zijn in Italië. Maar ook of je persé met de auto wilt gaan. Wil je onderweg ook rustig genieten van de reis? Je budget beïnvloedt je keuze ook en bovendien maakt het een groot verschil of je reist in de zomer of de winter.
De tunnels naar Italië: snelste optie
De zware ongelukken in de MontBlanc tunnel in 1998 en in de St. Gottard-Tunnel najaar 2001 hebben een dusdanige impact gehad dat menigeen de tunnels is blijven mijden. Er zijn uitgebreide veiligheidsmaatregelen genomen en alle moderne technieken zijn aangesproken om een ongeluk zoals in 2001 in de toekomst te voorkomen. De tunnels blijven ondanks alles wel de snelste manier om met de auto naar Italië te reizen. Natuurlijk kun je ook kiezen voor een alternatieve route. We hebben de mogelijkheden eens op een rijtje gezet.
Naar Italië over de passen
Ga je in de winter met de auto naar Italië dan zijn er natuurlijk minder mogelijkheden dan 's zomers. De hooggelegen passen zijn gesloten vanwege sneeuwval. Sommige passen zijn zelfs al vroeg in de herfst gesloten. Om te kijken of de passen nog open zijn of dat er eventueel andere wegblokkades zijn, loont het de moeite om even te kijken op de officiële site van de autostrade, de Italiaanse snelwegen.
Via Oostenrijk
Route langs Villach, Karintië
Eigenlijk alleen voor degene die in Friuli Venezia Giulia (Udine, Trieste) moet zijn, anders is het echt te ver om. Het is de meest oostelijke route via Salzburg en Villach (je nadert Slovenië op een paar kilometer). Er zitten ook enkele langere tunnels in zoals de Oswaldi-bergtunnel. Het is wel een relatief rustige route. Ook de Tauern-Autotreintunnel is voor Friuli-gangers het overwegen waard.
Brennerpas
Voor het oosten van Italie kun je de Brennerpas nemen: de verbinding van, pakweg, Innsbrück naar Verona. Deze route is de makkelijkste, maar ook de drukste ‘pas’ van allemaal. Maar zeker goed te gebruiken als je de Dolomiti, het Lago di Garda of Venezia bezoekt. Ook als je vanuit Verona doorreist naar bijvoorbeeld de Adriatische kust is de Brenner een goede optie. Houd wel rekening met extra kosten voor het rijden over de spectaculaire Europabrücke naast de gewone tol die je betaalt voor de pas.
Winterbanden
In Oostenrijk is het in de periode van 1 november tot 15 april verplicht om te rijden met winterbanden. Een alternatief hiervoor kunnen sneeuwkettingen zijn, maar alleen als de weg bedekt is met een flinke sneeuw- of ijslaag en de weg niet beschadigd wordt door de kettingen.
In de praktijk betekent dit dat de auto met winterbanden uitgerust moet zijn, en dat soms sneeuwkettingen erbij moeten worden gevoerd. De regeling geldt voor het rijden in winterse omstandigheden (bij sneeuw, sneeuwmodder of bevriezing). Bij sneeuwmodder zijn alleen winterbanden toegestaan. Indien winterbanden worden gemonteerd moet dit op alle wielen gebeuren.
Via Zwitserland
Gottardo / Gotthard tunnel (in Zwitserland)
De in het verleden geplaagde tunnel is tegenwoordig een stuk veiliger, maar de kans op files is zeer groot, met name door het vele vrachtverkeer, dat in lange rijen moet wachten tot ze aan de beurt zijn. Zij mogen er alleen maar in één richting tegelijk in. Bovendien, druk of niet: voor sommigen van ons blijft het gewoon eng. Zeventien kilometer met gem. 60 km per uur door de tunnelbuis. Met voor je een sukkelende landgenoot met sleurhut en achter je een walmende Willy Betz-truck.
San Bernardino-tunnel
De tunnel van 6,6 kilometer is het dichtstbijzijnde alternatief voor de Gottardo, met name voor het vrachtverkeer; en dat zul je merken ook. Ook voor deze tunnel geldt voorlopig dezelfde regel voor truckers als in de Gottardo. De aanrijdroute is wel vierbaans maar soms ook smaller. En zo ontstaan er dus af en toe lange opstoppingen. Om er te komen, rijd je na Basel niet over Luzern, maar over Zürich/Chur. Je komt evenals na de Gottardo uit bij Bellinzona aan de Zwitsers-Italiaanse grens. Of deze omweg iets oplevert ten opzichte van de eventuele wachttijd voor de Gottardo is de vraag, maar wel een alternatief voor degene die niet meer door de 17 km. lange tunnel wil rijden.
Passo San Bernardino
Mooier, maar iets langer, is om de Passo San Bernardino te nemen. Het uitzicht is prachtig aan beide zijden.
Simplonpas (Lötschberg-autotreintunnel)
Deze pas (op 2006 m. hoogte) wordt normaal gesproken de gehele winter open gehouden en om er te komen moet je in Kandersteg (via Basel/Bern/Thun) met je auto op de trein. Die brengt je in 20 minuten door de Lötschbergtunnel naar het 12 km verderop gelegen Goppenstein. Daar ga je weer van de trein en rijd je door naar de Simplonpas. Een mooie, avontuurlijke route brengt je in Domodossola, ten noorden van het Lago Maggiore, waarna je binnen een uur in Milano bent.
Het oponthoud bij de trein kan met mazzel meevallen. Er zijn natuurlijk wel extra kosten. Eigenlijk is die trein meer geschikt voor mooi (winter-)weer en mensen zonder haast. Het treintje is natuurlijk vooral voor de kinderen een extra avontuur. Let goed op de (groene of rode) borden in Zwitersland: de pas is misschien toch dicht!
Grote Sint Bernardtunnel (5,8 km)
Vanuit Basel via Bern, Montreux (Meer van Geneve) naar Martigny, waar de klim over een tweebaans richting ‘Grand Saint Bernard’ begint. Het is een makkelijke pas en daarmee een drukke route. Hij is vergelijkbaar met de eerdergenoemde, gratis toegankelijke, San Bernardino.
Voor deze Grand Saint Bernard betaal je nog een behoorlijke extra ‘Grand’ prijs! Ook hier veel vrachtverkeer dat alternatieven voor de Gottardo en Mont Blanc zoekt. Vooral als je richting Torino gaat, het Val d’Aosta of Breuil Cervinia (om te skiën), is deze tunnel een goed alternatief.
Check ook de pagina en landkaart met routes om het sinds juni 2024 afgesloten stuk van de A13 te omzeilen.
Mont-Blanctunnel (11,5 km)
In deze tunnel heeft men met behulp van de meest moderne technieken uitgebreide veiligheidsmaatregelen getroffen. Maar misschien heb je gezien de gebeurtenissen uit het verleden toch geen trek… Je betaalt ook hier natuurlijk een extra tol om er doorheen te mogen rijden maar je bent er vanuit Nederland verrassend snel. Eenmaal door de tunnel ben je snel in Aosta, waar je eventueel kunt overnachten om de volgende dag verder Italië in te gaan.
Via Frankrijk
Fréjus-tunnel (12,8 km)
Voor bezoekers van Piemonte en Liguria die liever door Frankrijk dan door Duitsland / Zwitserland reizen, maar niet door de Mont Blanc-tunnel willen reizen, is er eigenlijk maar één alternatief: de Fréjustunnel. Het nadeel is dat deze ook erg druk kan zijn omdat ook Italiaanse truckers gebruik maken van dit alternatief. De tunnel ligt echter wel erg gunstig; ben je er eenmaal doorheen, dan ben je binnen een uur in Torino. Vanuit het Franse Bourg en Bresse is het zonder files circa 3 uur (via Chambéry) naar de tunnel.
Langs de Middellandse Zee-kust
Er is natuurlijk ook een mogelijkheid om al deze passen door de bergen te vermijden. Vanuit Nice rijd je in een uur naar Italië (Ventimiglia, San Remo) zonder ook maar één Alp te zien. Deze meest westelijke route is eigenlijk niet echt een alternatief, omdat de autorit naar Nice natuurlijk wel erg ver en erg om is. Tenzij je een goedkoop vliegticket op de kop hebt kunnen tikken naar Nice, waarna je per trein of gehuurde auto wel weer snel in Liguria bent…
Mooie zomerpassen
In de zomer heb je op alle bovengenoemde verbindingen natuurlijk minder last van slecht weer. In de weekends is er nauwelijks vrachtverkeer, maar natuurlijk wel veel vakantiegangers. De meeste ‘ouderwetse’ passen zijn normaal geopend, tenzij er extreme weersomstandigheden zijn. Luister voor meer informatie hierover naar de radiozenders, waarvan je de etherfrequenties op borden langs de weg ziet staan.
Het rijden van een pas kost je gemiddeld twee uur extra tijd, maar het is veiliger, minder druk, (nog) veel mooier en vaak goedkoper dan een tunnel. Dus vooral ideaal voor degene die geen haast heeft en de reis als onderdeel van zijn vakantie ziet. Deze passen zijn in de regel open vanaf mei (maar soms later!) tot oktober. Een paar voorbeelden van mooie, niet al te moeilijke zomerpassen met daarachter de meest voor de hand liggende bestemmingen in Italië.
Via Oostenrijk | Bestemming |
Resia-pas (1510 m.) (Via Nauders) | Trentino-Trentino Alto Adige/ Stelvio-gebied |
Via Zwitserland | Bestemming |
Resia-pas (1510 m.) (Via Davos) | Trentino-Trentino Alto Adige/ Stelvio-gebied |
Julier- en Malojapas (2284m/1815m.) (Via Sankt Moritz) | Lago di Como/Lago d’Iseo |
Splügenpas (2113 m.) geen caravans! (Vanuit Splügen vóór de San Bernadino) | Lago di Como |
Gottardpas (2108 m.) (Andermatt/Airolo) | Heel Italia |
Grimsel/Nufenen (2165/2480 m.) geen caravans! (Alternatief voor de Gottardpas) | Heel Italia |
Via Frankrijk | Bestemming |
Grote San Bernardino-pas (2469m) (Martigny-Aosta) | Val d’Aosta/Piemonte |
Kleine San Bernardino-pas (2188 m) (Albertville - Courmayeur) | Val d’Aosta/Piemonte |
Col du Mont Cenis (2083 m) (St. Michel de Maurienne-Susa) | Torino |
Nogmaals: het rijden van een pas is voor de liefhebbers een belevenis en voor de meerijders is er heel veel te zien. Tenzij er natuurlijk notoire wagenziekte-lijders bij zijn, dan is zo’n naar boven en naar beneden slingerende weg toch echt af te raden!
Bovenop een pas kun je meestal wel ergens parkeren en soms ook wel een hapje eten. Het is geweldig om er te staan en te genieten van een mooi uitzicht en van de frisse berglucht. Een voldaan gevoel over het eerste stuk van je reis en het heerlijke vooruitzicht om binnen het uur in Italië te zijn; de vakantie is nu echt begonnen!
Niet vergeten te bestellen voor vertrek!
- Milieusticker Duitsland of Blauwe milieusticker voor elektrische auto's Duitsland
- Vignet Zwitserland
- Witte kentekenplaat